مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX-9

3
(2)

بسیار کم پیش می‌آید که دو رقیب در یک سگمنت با فاصله‌ای بسیار زیاد از سایر رقبا قرار بگیرند و این‌گونه بتوانند رقابت شدیدی با هم به وجود بیاورند.
ولی چنین اتفاقی برای مزدا CX-۹ و کیا سورنتو افتاده است.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

ستارهٔ اصلی این نقد و بررسی مقایسه‌ای، CX-۹ جدید مزدا می‌باشد که ما در ابتدا ۴.۵ ستاره به آن داده‌ایم، و اکنون نقد و بررسی آن را خواهید خواند. همین تعداد ستاره نیز به سورنتوی نسبتاً قدیمی‌تر، ولی بااین‌حال قدرتمند کیا داده شده است.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 07 0905 920x544 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

اینجا ما خودرویی را تحت آزمایش قرار داده‌ایم که مزدا پیش‌بینی می‌کند معروف‌ترین و محبوب‌ترین مدل بین شاسی‌بلندهای بزرگش خواهد بود، خانم‌ها و آقایان، این شما و این CX-۹ تورینگ!

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 06 0905 667x500 546x409 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

این خودرو با قیمتی ۵۲۸۹۰ دلاری جزو مدل‌های میان رده ازنظر قیمتی محسوب می‌شود و با سیستم چهار چرخ پیشران، محبوبیت بالایی در بازار دارد. مزدا CX-۹ تورینگ فقط با یک موتور جدید ۲.۵ لیتری توربوی ۴ سیلندر بنزینی ارائه می‌گردد؛ موتوری که مزدا باور دارد اکنون به‌اندازه‌ای کم‌مصرف است که ازنظر آن‌ها دیگر نیازی به موتورهای دیزلی نیست.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 03 0905 667x500 546x409 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

کیا ممکن است خیلی با این موضوع موافق نباشد، زیرا نسخهٔ میان ردهٔ سورنتو SLi آن‌ها فقط با سیستم دو دیفرانسیل و با یک موتور ۲.۲ لیتری توربو دیزل چهار سیلندر عرضه می‌شود و قیمت پایهٔ آن ۴۹۴۹۰ دلار تعیین شده است.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 02 0905 920x544 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9


حال سؤال اینجاست، کدام بهتر است، بنزینی یا دیزلی، مزدای والا مرتبه یا سورنتوی شگفت‌انگیز؟! ما هنوز نتیجهٔ این آزمایش شاسی‌بلندهای هفت سرنشینه را اعلام نمی‌کنیم، ولی همین قدر فعلاً بدانید که رقابت بسیار شدید است.
خودروهای مورد آزمایش

مزدا CX-۹ تورینگ دو دیفرانسیل – ۵۲۸۹۰ دلار (به‌علاوه هزینه‌های نگهداری)
۲۲۸ اسب بخار نیرو/۴۲۰ نیوتن‌متر گشتاور، ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربو بنزینی، شش دنده‌اتوماتیک
میانگین مصرف سوخت ادعاشده: ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر، آزمایش‌شده: ۱۰.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 14 0905 920x544 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

کیا سورنتو SLi دو دیفرانسیل – ۴۹۴۹۰ دلار (به‌علاوه هزینه‌های نگهداری)
۱۹۷ اسب بخار نیرو/۴۴۱ نیوتن‌متر گشتاور، ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر توربو دیزل، ۶ دنده‌اتوماتیک
میانگین مصرف سوخت ادعاشده: ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر، آزمایش‌شده: ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 13 0905 920x544 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

بررسی اجمالی

ازنظر میزان فروش، در حال حاضر سگمنت شاسی‌بلندهای بزرگ در استرالیا پس از خودروهای کامپکت، شاسی‌بلندهای سایز متوسط و وانت‌های تک کابین در رتبهٔ چهارم قرار دارد. دو مدل تویوتا کلوگر و پرادو نیز پرفروش‌ترین‌های این سگمنت در استرالیا هستند. قبل از این تست مقایسه‌ای ما در یک بررسی فنی قدرتمندترین مدل کلوگر را مورد بررسی قرار دادیم.

تویوتا کلوگر که کم‌کم پا به سن می‌گذارد، علیرغم داشتن برتری‌های مختلف، در این سگمنت حرف زیادی برای گفتن ندارد، دقیقاً مانند هولدن کپتیوا معمولی، هیوندای سانتافهٔ متوسط و نیسان پت فایندر کم‌تر از حد انتظار ظاهر شده که آن‌ها نیز حضور قدرتمندی در این بخش از بازار نداشته‌اند.

درحالی‌که قیمت مدل‌های پایهٔ CX-۹ و سورنتو از بالای ۴۰ هزار دلار آغاز می‌شود، بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند تا با خرج کردن دلارهای بیشتر قوی‌ترین مدل‌های آن‌ها را خریداری کنند. قوی‌ترین نسخه‌های هر دو خودرو روکش چرمی روی همهٔ هفت صندلی خودرو و روی فرمان دارند، از دیگر موارد قابل‌توجه می‌توانیم به تنظیم الکتریکی صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع چند منطقه‌ای، کروز کنترل، نویگیشن ماهواره‌ای، چراغ‌های جلو و برف‌پاک‌کن اتوماتیک، مات‌کنندهٔ خودکار آینهٔ دید عقب، دوربین دید عقب همراه با سنسور و رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی اشاره کنیم.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 08 0905 920x544 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

مدل ارزان‌تر SLi کیا تجهیزاتی مختص به خود مانند درب عقب برقی، سنسور پارک جلو، سیستم صوتی پرمیوم و سیستم ورود بدون کلید دارد.

مدل تورینگ CX-۹ نیز از سویی دیگر تجهیزاتی اختصاصی مانند صندلی‌های جلوی گرم شونده، تنظیم الکتریکی صندلی سرنشین، اتصال اینترنت همراه با کنترل صوتی، سیستم تشخیص نقاط کور و سیستم ترمز اضطراری خودکار در سرعت‌های پایین را ارائه کرده است. مواردی که در کیا سورنتو دیده نمی‌شوند.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 09 0905 920x544 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

هرچند، باید گارانتی نامحدود هفت سالهٔ کیا و سرویس‌های سالانه با ۱۵۰۰۰ کیلومتر یک بار با هزینه‌ای ۱۳۳۹ دلاری در طول ۳ سال یا برای ۴۵ هزار کیلومتر را نیز در نظر گرفت. مزدا نیز گارانتی سه ساله و سرویس‌های سالانه یا هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر یک بار را با هزینه‌ای معادل ۱۶۶۶ دلار برای ۴ سال یا ۴۰۰۰۰ کیلومتر ارائه می‌نماید.
کابین

وقتی دو خودرو کنار هم پارک شوند، خیلی زود متوجه می‌شوید که مزدا CX-۹ به‌طور قابل‌توجهی از کیا سورنتو بزرگ‌تر است. CX-۹ طولی معادل ۵.۰۸ متر داشته و عرض آن ۱.۹۷ متر است، در مقابل این اعداد برای سورنتو به ترتیب ۴.۷۸ متر و ۱.۸۹ متر می‌باشند.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 20 0905 920x544 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

برای یک خانوادهٔ خیلی بزرگ، قطعاً مزدا انتخاب بهتری خواهد بود. صندلی‌های آن پهن‌تر و راحت‌تر می‌باشند، مخصوصاً در دو ردیف صندلی عقب به دلیل فضای زیاد قسمت عقب این راحتی بیشتر نیز به چشم می‌آید، به‌طورکلی CX-۹ راحتی و آسایش بیشتری در مقابل رقیب کره‌ای خود ارائه می‌کند.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 15 0905 920x544 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

از سویی دیگر، کیا با در نظر گرفتن ابعاد بدنه، داخل کابین را به طور هوشمندانه‌ای طراحی کرده است. از صندلی نسبتاً بزرگ و راحت راننده، حس می‌شود که خودرو به‌خوبی کامپکت می‌باشد و حس و حال اتوبوس مانند ندارد. اگرچه ردیف وسط کمی فشرده‌تر می‌باشد و سرنشین‌ها در ارتفاعی پایین‌تر قرار می‌گیرند، هیچ مشکلی ازنظر فضای پا وجود ندارد و به‌راحتی می‌توان آن‌ها طبق دلخواه سرنشین تنظیم کرد.

ردیف سوم سورنتو به طور قابل‌توجهی صاف‌تر و کوچکتر ازآنچه در CX-۹ هست می‌باشد، ولی باز هم، تفاوت فضای سر و پا در ردیف سوم دو خودرو آن قدری نیست که با توجه به اختلاف ابعاد آن انتظار داریم. (در ردیف سوم هر دو خودرو یک مرد با قد ۱۷۸ سانتی‌متری به‌راحتی می‌تواند بنشیند.)

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 19 0905 920x544 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

وقتی نوبت به فضای بار می‌رسد، اینجاست که ابعاد بزرگ‌تر مزدا خود را نمایان می‌کند. با حضور هر هفت سرنشین، فضای بار ۲۳۰ لیتری CX-۹ فضای ۱۴۲ لیتری رقیب خود را به‌راحتی شکست می‌دهد. صندلی‌های ردیف سوم را بخوابانید، این عدد در مزدا به ۸۱۰ لیتر و در کیا به ۶۰۵ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 24 0905 920x544 546x323 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

ازاین‌رو خیلی راحت می‌توان گفت که مزدا CX-۹ برای خانواده بهترین گزینه است. هرچند، برای کسانی که هوشمندانه فکر می‌کنند و به کیفیت اهمیت می‌دهند، همچنین کسانی که کمی فضای کمتر برای آن‌ها خیلی مهم نیست، سورنتو SLi بهترین انتخاب خواهد بود.

مزدا CX-۹ سیستم تهویه مطبوع سه منطقه‌ای دارد که دکمه‌های آن در قسمت پایین کنسول مرکزی و بالای دریچه‌های هوای ردیف وسط قرار گرفته است. سرنشینان ردیف سوم فقط باید به دریچه‌های سیستم تهویه در قسمت پا بسنده کنند، چون دریچه‌های دیگری برای آن‌ها وجود ندارد.

از سویی دیگر، سورنتو سیستم تهویه مطبوع دو منطقه‌ای داشته و هیچ دکمه‌های کنترلی مجزایی بالای دریچه‌های هوایش ندارد، ولی این کره‌ای دوست‌داشتنی دریچه‌های هوای مخصوص صورت در ردیف سوم به اضافهٔ یک فن که سرعت آن را می‌توان کنترل کرد دارد که قطعاً آپشن بسیار بهتری محسوب می‌شود.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 18 0905 667x500 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

در همین حال، مزدا ۴ درگاه USB و دو خروجی برق ۱۲ ولتی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد، این در حالی است که کیا سورنتو دو درگاه USB و سه خروجی برق در کابین خود جای داده است.

سیستم‌های ارتباطاتی یکی از نقاط قوت CX-۹ می‌باشد، باوجود صفحهٔ نمایش ۸ اینچی لمسی و سیستم اطلاعات سرگرمی MZD-Connect که بهترین نوع در کلاس خود است. اینجا باید به برنامه‌های پاندورا و Aha و همچنین سیستم کنترل صوتی آن نیز اشاره کنیم.

سورنتو یک صفحهٔ نمایش کوچکتر ۷ اینچی لمسی دارد که استفاده از آن آسان ولی چیز خیلی قابل توجهی ندارد. سیستم نویگیشن آن به‌خوبی کار کرده و ترافیک را آپدیت می‌کند، ولی نبود سیستم کنترل صوتی یکی از ایرادهای اساسی آن می‌باشد.

به لطف سیستم صوتی اینفینیتی ۱۰ اسپیکرهٔ آن، صدای موسیقی داخل خودرو کیفیت بالایی دارد و در این بخش برگ برنده به سورنتو تعلق می‌گیرد، قطعاً سیستم صوتی ۶ اسپیکرهٔ مزدا که از برند معروفی نیز نیست در مقابل سورنتو حرفی برای گفتن ندارد.

این تنها بخشی نیست که سورنتو عملکرد بسیار بهتر و حس و حال اعلاتری دارد. از سیستم تشخیص خودکار سوئیچ که هنگام نزدیک شدن آینه‌های خودرو را باز می‌کند و چراغ‌های کف خودرو را روشن می‌کند، تا سیستم ورود بدون کلید و درب عقب خودکار، کیا سورنتو SLi به‌هیچ‌وجه حس و حال یک خودروی مدل پایه بودن را ندارد.

شاید برخی تعجب کنند، ولی این خودروی کره‌ای کیفیت ساخت بهتر و مواد اولیهٔ با کیفیت‌تری در مقایسه با رقیب جدید ژاپنی‌اش دارد. ولی یک مدل کیا است که علاوه بر اتوبوس مانند نبودن مثل مزدا CX-۹، حس اروپایی بیشتری نیز دارد.

داشبورد CX-۹ بسیاری از قطعات خود را از مدل‌های ارزان‌تر مزدا ۳ و مزدا ۶ گرفته است. بااین‌حال که کیفیت داشبورد CX-۹ خیلی خوب است، ولی باز هم در مقایسه با سورنتو، این موضوع آدم را متعجب می‌کند.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 15 0905 667x500 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

در جاده

مزدا اعتقاد دارد که موتور بنزینی توربوی مدرن بر روی یک شاسی‌بلند دو تنی می‌تواند کم‌مصرف‌تر از یک موتور دیزلی باشد. در شرایط رانندگی متفاوتی، ما متوجه شدیم که این ادعای مزدا به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.

به طور تعجب‌آوری، CX-۹ بزرگ‌تر وزنی ۱۹۱۱ کیلوگرمی در مقابل وزن ۱۹۸۵ کیلویی کیا سورنتو کوچک‌تر ازنظر اندازه دارد، اگرچه میزان مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها نزدیک به هم و به ترتیب ۸.۸ لیتری و ۷.۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر اعلام شده است.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 11 0905 667x500 546x409 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

هر دو، دودیفرانسیل هستند، گیربکس شش دنده‌اتوماتیک دارند و هر دو توان یدک کشی تا ۲ تن را دارند. برای این‌که بتوانید قدرت آن‌ها را با هم مقایسه کنید، بدانید که ۲۲۸ اسب بخار نیروی موتور ۲.۵ لیتری توربوی بنزینی مزدا حدوداً ۳۱ اسب بخار از سورنتو بیشتر است. ولی گشتاور ۴۴۱ نیوتن‌متری موتور ۲.۲ لیتری توربو دیزل کیا تقریباً ۲۱ نیوتن‌متر از CX-۹ بیشتر می‌باشد.

بنابراین ما اولی یک دور با سرعت پایین در شهر طراحی کردیم که در آن میانگین مصرف CX-۹ حدوداً ۱۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر و برای کیا ۱۱.۳ لیتر در هر صد کیلومتر بود.

سپس ما یک سفر کوتاه از سیدنی آغاز کردیم و به سمت غرب از ارتفاع صفر متر از سطح دریا به ۱۱۰۰ متر و منطقهٔ کوهستانی Blue Mountains رسیدیم. پس از یک سفر کوتاه بدون ترافیک کامپیوتر سفری مزدا عدد ۹.۱ لیتر و در مقابل کیا عدد ۷.۲ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را نشان می‌دادند.

مقداری رانندگی سریع در جاده‌های پر از دست‌انداز روستایی این اعداد را به ۱۴.۱ لیتر برای مزدا و ۹.۴ لیتر برای سورنتو افزایش داد، در پایان نیز یک سفر با سرعت متوسط میانگین مصرف کلی را اعداد ۱۰.۴ لیتر و ۷.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر، به ترتیب برای CX-۹ و سورنتو ثبت کردیم.

پس از طی مسافتی ۳۶۰ کیلومتری درجهٔ باک ۷۱ لیتری سورنتو هنوز کمی بالاتر از سه‌چهارم ایستاده بود، جایی که درجه بنزین CX-۹ با باک ۷۴ لیتری‌اش، تقریباً به نصف رسیده بود.

این نکته را هم باید بگوییم که در داخل شهر، موتور دیزلی کیا درزمینهٔ زمان پاسخ‌گویی به گاز و توزیع فوق‌العاده گشتاور، در یک‌کلام بی‌نظیر می‌باشد. اگر موتور بنزینی مزدا را زیاد تحت فشار بگذارید، خودتان می‌دانید که چه بلایی بر سر مصرف سوخت می‌آید…

هر دوی این شاسی‌بلندهای بزرگ سیستم‌های تعلیق مشابهی دارند که نتیجهٔ آن راحتی بالای رانندگی و کنترل فوق‌العاده بر روی تقریباً هر سطحی می‌باشد. در کل هر دو خودرو به لطف دیواره‌های کناری عریض تایرهای ۱۸ اینچی خود سواری بسیار نرم و راحتی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهند.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 04 0905 667x500 546x409 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

هنوز هم، ما منتظر روزی هستیم که یک شاسی‌بلند در این کلاس بتواند تجربهٔ سواری‌ای مشابه فورد تریتوری که به‌زودی از خط تولید خارج خواهد شد ارائه دهد.

با افزایش سرعت، هرچند، سورنتو عملکرد بسیار بهتری در جادهٔ پر از دست‌انداز استرالیایی در مقایسه با CX-۹ دارد. سروصدای کمتری در سیستم فرمان شنیده می‌شود، تکان‌های کمتری داخل کابین وجود دارد و به‌طورکلی آرامش بیشتری همه‌جا وجود دارد.

اگرچه فرمان کیا تیزی و ثبات فوق‌العادهٔ مزدا را ندارد، هنوز هم به‌طورکلی مجموعه‌ای بی‌نقص را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در هنگام رانندگی در پیچ‌ها، این خودرو حس و حال یک هاچ‌بک راحت و بزرگ‌تر شده را دارد، کمی شبیه آنچه مرسدس بنز کلاس GLA در برابر برادر هاچ‌بک کلاس A خودش است.

این موضوع ممکن است بعضی‌ها را سورپرایز کند، ولی رانندگی با سورنتو بسیار سرگرم‌کننده‌تر از مزدا است. شاید بتوان گفت کیا سورنتو بهترین سیستم کنترل پایداری الکتریکی را در یک خودروی ساخت کرهٔ جنوبی دارد.

مزدا به خاطر فلسفهٔ دینامیک zoom-zoom خود معروف است، و شاسی‌بلند بزرگ آن قطعاً در پیچ‌ها در قسمت جلو تخت‌تر می‌شود تا با سیستم فرمان تیزش هماهنگی خوبی داشته باشد. ولی این موضوع خودرو را در سر پیچ‌ها کمی سنگین‌تر می‌کند، به‌گونه‌ای که احساس می‌شود خودرو تمایل زیادی به تغییر مسیر حرکت ندارد، سرنشینان CX-۹ دست‌اندازهای سر پیچ‌ها را بهتر احساس می‌کنند و سیستم کنترل پایداری الکتریکی آن به‌اندازهٔ سورنتو عملکرد خوبی ندارد.

آنچه برندهای ژاپنی برای تولید خودروهایی با میزان اعداد صدا، لرزش و سختی (NVH) فوق‌العاده معروف هستند، CX-۹ تورینگ آن را به شدت تغییر داده است.

2016 kia sorento vs mazda cx 9 large suv comparison review 10 0905 667x500 546x409 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

نتیجه‌گیری – کدام یک برندهٔ رقابت شاسی‌بلندهای بزرگ می‌شوند؟

از برخی جهات این یک رقابت بین اندازه و هوشمندی و قدرت و مغز می‌باشد که مزدا CX-۹ در بخش اول و کیا سورنتو در بخش دوم برنده می‌شوند.

اگر خانوادهٔ بزرگ و پرجمعیتی دارید، پس قطعاً بدون شک CX-۹ تورینگ بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. مخصوصاً وقتی قسمت بار بزرگ‌تر آن را در نظر بگیرید.

Mazda CX 9 Touring AWD 546x314 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

مزدا یک خودروی بزرگ، نرم و سریع می‌باشد که به‌سختی در بخش‌هایی مانند راحتی کابین و نکته‌بینی روی جاده قافله را به رقیب خود می‌بازد. ولی برای کیفیت رانندگی خوب آن باید پول خوبی نیز در پمپ‌بنزین و تعمیرگاه پرداخت نمایید.

بدون در نظر گرفتن اندازه، و به خاطر رفتار فوق‌العاده در جاده، کیفیت بالای موتور دیزلی و حس استحکام و کیفیت تعجب‌آور آن، سورنتو SLi با اختلافی بسیار اندک برندهٔ این رقابت داغ می‌شود.

Kia Sorento Platinum AWD 2016 546x360 مقایسه شاسی بلندها کیا سورنتو و مزدا CX 9

این خودرو کاملاً بهینه بودن موتور دیزلی در مقابل موتور بنزینی در یک شاسی‌بلند سنگین را ثابت می‌کند، طراحی هوشمند کابین را در اندازه‌ای کوچک‌تر در مقابل رقیبش به رخ می‌کشد که همین موضوع منجر به پویایی بهتر در شهر می‌شود، حتی در جاده‌های خارج از شهر و روستایی نیز سورنتو عملکرد بسیار بهتری در مقایسه به رقیب خود ارائه می‌نماید.

یک گارانتی فوق‌العاده که در سایر خودروها بی‌نظیر است را نیز اضافه کنید، دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. کیا سورنتو… فقط…


مزدا CX-۹ تورینگ – ۴ ستاره
کیا سورنتو – ۴.۵ ستاره

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

افزایش ساعتی قیمت کیا اسپورتیج در ایران

0 (0) شرکت اطلس خودرو نماینده کیا در ایران قیمت کیا اسپورتیج را به صورت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما