بررسی کیا ریو سدان مدل 2016

0
(0)

ریو یکی از مدل‌های پرفروش کمپانی کیاموتورز کره جنوبی است که از سال 2000 تاکنون چهار نسل از آن تولید و روانه بازار شده است. نسل اول این خودرو 5 سال روی خط تولید بود و سرانجام در سال 2005 دومین نسل از این خودروی کامپکت به بازار معرفی شد که تا سال 2011 به یکی از خودروهای محبوب در بازار جهانی تبدیل شد. نکته قابل توجه در خصوص نسل دوم کیا ریو، عرضه آن توسط گروه خودروسازی سایپا است که از سال‌های 1384 تا 1391 آن را تولید و به بازار عرضه می‌کرد. کیا ریو یکی از خودروهای داخلی با کیفیت بوده که به دلیل عدم نصب کیسه هوا دیگر نتوانست قوانین استاندارد ایران را پاس کند و تولیدش در سایپا متوقف شد. اما با وجود اینکه سال‌ها از تولید این خودرو می‌گذرد، هنوز هم نمونه‌های کارکرده این خودرو در بازار متقاضیان زیادی داشته و با قیمت‌های قابل توجهی خرید و فروش می‌شوند.همچنین شرکت اطلس خودرو نیز پس از چند سال فعالیت کمرنگ، تصمیم به واردات نسل سوم این خودرو گرفت که از سال 2011 تا 2017 با دو نسخه سدان و هاچ‌بک پنج‌درب به بازار عرضه شد. اما این خودرو به دلیل قیمت‌گذاری نامناسب و همچنین معرفی نه‌چندان مطلوب از سوی تیم بازاریابی و فروش اطلس خودرو، نتوانست ادامه دهنده راه نسل پیشین خود در بازار ایران باشد و به نوعی با شکست مواجه شد.

kia rio 2016 1024x633 بررسی کیا ریو سدان مدل 2016

شاید اولین و مهم‌ترین نکته در خصوص کابین کیا ریو مدل 2016 فضای بسیار مناسب کابین باشد که با توجه به ابعاد کلی خودرو و کلاسی که در آن جا می‌گیرد، بسیار قابل توجه است. هنگاهی که درون کابین نسل سوم کیا ریو می‌نشینید، به خوبی می‌توانید مهندسی دقیق و هوشمندانه را مشاهده کنید، زیرا با استفاده درست از فضا، توانسته‌اند کابینی جادار و مناسب خانواده را طراحی و تولید کنند. مجموعه داشبورد و کنسول کیانی برخلاف سایر مدل‌های کیا از طراحی ساده‌تری بهره می‌گیرد که البته این موضوع به دلیل رده پایین‌تری است که این خودرو در آن قرار دارد. همه چیز در طراحی داخل کابین به گونه‌ای انجام شده که اقتصادی و مقرون به صرفه باشد. بر همین اساس کنسول میانی داشبورد تعداد ادوات و دکمه‌های کمتری را به خود دیده است. اما در بخش پایینی کنسول دکمه‌های مربوط به تنظیم شیوه رانندگی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یادآور خودروهای اسپرت بوده و نمایی جذاب را درون کابین ایجاد کرده است. اما نشانگرهای پشت آمپر که به صورت آنالوگ طراحی شده‌اند، کمی از شخصیت اسپرت ریو بدور بوده و خوشایند به نظر نمی‌رسد. تنها یک نمایشگر کوچک داخل صفحه سرعت‌سنج به چشم می‌آید که اطلاعات ضروری را به راننده نشان می‌دهد.

kia rio 2014 بررسی کیا ریو سدان مدل 2016

فضای کلی کابین برای افزاد بزرگسال مناسب طراحی شده است به نوعی خودرویی خانوادگی به شمار می‌رود، اما اگر افراد قدبلند در ردیف دوم صندلی بنشینند، ممکن است به دلیل ارتفاع کمتر سقف نسبت به جلوی کابین، کمی با دشواری رو‌برو شوند. از لحاظ کیفیت متریال مصرفی در کابین کیا ریو 2016، با توجه به سگمنتی که در آن قرار دارد، در وضعیت قابل قبولی به سر می‌برد، اما متاسفانه در بازار ایران به دلیل ارزش‌گذاری نادرست خودروها و همچنین شرایط نامطلوب قوانین گمرکی جهت واردات خودرو، برچسب قیمتی بیش از 100 میلیون تومان روی این خودرو سبب شده تا خریداران با دقت و وسواس بیشتری به انتخاب خودرو بپردازند، همین موضوع باعث می‌شود از دید بسیاری از مخاطبان کیفیت کابین ریو چندان مناسب مبلغی که پرداخت می‌شود نباشد، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که نباید کیفیت را با بهای ایران مقابسه و ارزش‌گذاری کرد.

2014 kia forte5 sx turbo interior 500x305 بررسی کیا ریو سدان مدل 2016

نسل سوم کیا ریو در ایران درای یک پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم دقیق 1396 سی‌سی است که توانایی تولید نیرویی معادل 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. همانطورکه گفته شد این نیرو توسط جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. نکته قابل توجه درخصوص مشخصات پیشرانه این خودرو، شباهت آن با پیشرانه هیوندای i20 عرضه شده در بازار ایران است که تنها در قدرت خروجی تفاوت اندکی میان این دو خودروست. زیرا در هیوندای i20 حداکثر توان این موتور 99 اسب بخار اعلام شده است.

2014 Kia Cerato Koup Turbo interior 500x332 بررسی کیا ریو سدان مدل 2016

در پایان اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی از نسل سوم کیا ریو داشته باشیم، باید بگویم در بازار جهانی این خودرو به دلیلی داشتن امکانات رفاهی مناسب و همچنین پیشرانه کم حجمی که دارد، یکی از گزینه‌های معقول جهت کاربری شهری به شمار می‌رود. اما در ایران باتوجه به قیمت بالایی که دارد، همچنین به دلیل ضعیف بودن خدمات پس از فروش و تامین قطعات، شاید خرید ریو با قیمتی حدود 125 میلیون تومان آن هم برای نمونه‌های کارکرده چندان منطقی به نظر نرسد. از طرفی رقیب اصلی این خودرو یعنی هیوندای اکسنت که این روزها روی خط تولید کرمان موتور آمده است، می‌تواند به دلیل داشتن خدمات بهتر و قیمتی معقول‌تر، گزینه مناسب‌تری در بازار ایران به شمار آید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

معرفی کیا نیرو پلاگین هیبریدی 2018

0 (0) پس از خودنمایی در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2017، انتظار می‌رود کیا نیرو پلاگین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما