بررسی کیا ریو هاچ بک

0
(0)

با وجود رقبای مشهور و قدرتمندی چون فولکس‌واگن پولو، فورد فیستا و واکسهال کورسا فراموش کردن اینکه مدل کارآمد، کاربردی و مناسب همچون کیا ریو حتی وجود دارد کاری آسان به حساب می‌آید. حالا نسل جدید این خودرو عرضه شده اما کیا، ریوی جدید را طوری نساخته که به آسانی بتوان آن را به یاد آورد.

اگرچه نسل قبلی ریو برخی جزئیات جالب‌توجه مثل جلوپنجره‌ی پوزه‌ی ببر و سپر جلوی تیز را داشت اما باید گفت نسل جدید از طراحی محافظه‌کارانه سود می‌برد. حتی دماغه‌ی ببری که حالا از یک تکه پلاستیک ساخته شده و اصلاً جلوپنجره نیست کمکی به برجسته شدن ریو نمی‌کند.

ریو هاچ بک 3 بررسی کیا ریو هاچ بک

جلوپنجره‌ی بزرگ‌تر و چراغ‌های جلو از موارد برجسته‌ی طراحی ریو هستند و باقی موارد هیچ کمکی به متمایز شدن ریوی جدید از دیگر رقبای این کلاس نمی‌کنند. این یک شرمساری واقعی است چراکه اکثر محصولات مدرن کیا طراحی متمایز و شیکی دارند اما ریو اگرچه زشت نیست اما خودرویی متمایز و برجسته نیز به شمار نمی‌رود.

البته با ورود به کابین اوضاع بهبود می‌یابد زیرا طراحی داشبورد کاملاً خوب و راضی‌کننده است. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو با صفحه‌نمایش 7 اینچی به خوبی با طراحی داشبورد همخوانی داشته و عملکرد مناسبی نیز دارد. دکمه‌های کافی نیز برای کنترل سیستم تهویه و عملکردهای سیستم مدیا تعبیه شده و حواس راننده خیلی پرت نمی‌شود.

اگرچه که ظاهر مواد به کار رفته در کابین خوب و مناسب است اما نباید انتظار کیفیتی چون فولکس پولو را داشته باشید. در برخی جاها مواد نرم بکار رفته اما با اینکه در تصاویر کابینی گران‌بها را می‌بینید اما در واقعیت حس کیفیتی چون محصولات فولکس‌واگن یا حتی نیسان میکرای جدید را نخواهید یافت. ریوی جدید در این بخش یک پله نسبت به نسل قبلی پیشرفت داشته اما برای برابری با رقبا تلاشی کافی نبوده است.

در حقیقت ما می‌توانیم تصویری کامل از ریوی جدید را به شما بدهیم: درحالی‌که نسل جدید این خودرو نسبت به نسل قبلی پیشرفت داشته اما در موضوعات کلیدی نمی‌تواند با رقبای مشابه خود برابری کند. برای مثال پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری جدید ریو نسخه‌ای فوق‌العاده است. این پیشرانه حس قدرتمندی داشته و اقتصادی و لذت‌بخش است؛ اما پیشرانه‌ی توربوی پولو، کورسا و فیستا که همان حجم را دارند منعطف‌تر احساس شده و هیجان بیشتری داشته و درعین‌حال مصرف سوخت مشابه ریو را ارائه می‌کنند.

ریو هاچ بک 2 بررسی کیا ریو هاچ بک

ریو در هر صد کیلومتر 4.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند درحالی‌که فورد فیستا با پیشرانه‌ای هم حجم ریو مصرف 4.3 لیتری دارد. آلایندگی فیستا نیز اندکی کمتر از کیا است. البته پیشرانه‌ی ریو در جاده نسبتاً ساکت است اما نمی‌تواند با پیشرانه 89 اسبی پولو و فابیا رقابت کند.

از دیگر پیشرانه‌های قابل سفارش ریو جدید می‌توان به واحد 1.25 لیتری بنزینی و 1.4 لیتری بنزینی و دیزلی اشاره کرد. از نظر مصرف سوخت پیشرانه دیزلی بهترین عملکرد را دارد (مصرف 3.5 لیتر در هر صد کیلومتر). اگر نگران هزینه‌ها هستید بهتر است از پیشرانه بنزینی 1.4 لیتری دوری کنید زیرا مصرف 6.1 لیتری دارد که برای خودروی کوچکی چون ریو بسیار ناامیدکننده است.

یک مزیت مهم کیا گارانتی استاندارد 7 ساله‌ای است که حرف اول را در کلاس می‌زند.

مالکانی که مسافت کمتری را در سال طی کرده و همچنین افرادی که علاقه‌ی زیادی به خودرو دارند بهتر است همین پیشرانه 1 لیتری را انتخاب کنند. متأسفانه فرمان ریو اصلاً خوب نیست و بنابراین هیجان زیادی را از پشت فرمان تجربه نخواهید کرد و درحالی‌که شاسی احساس اعتماد بیشتری نسبت به قبل دارد اما هنوز هم در برابر فیستای فوق‌العاده شرمنده می‌شود. میکرای جدید نیز هیجان سواری بیشتری نسبت به ریو دارد. اولین تجربه سواری ما با ریو در بزرگراه بود و هرچند ریو از نظر کیفیت سواری و آسایش کابین نتوانست با پولو برابری کند اما ناراحت نیز نبود و نیست. هرچند در دست اندازهای بزرگ عصبی عمل کرده و در سرعت‌های بالا نیز صدای لاستیک‌ها به وضوح شنیده می‌شود.

موقعیت رانندگی ریو خوب بوده و تنظیمات زیادی برای صندلی و غربیلک فرمان تدارک دیده شده است. زمانی که در صندلی پشت راننده‌ای قدبلند بنشینید فضای پای کمی خواهید داشت اما در مقابل فضای سر کافی است.

فضای بار یکی از نقاط قوت واقعی ریوی جدید است. فضای 325 لیتری صندوق ریو بیشتر از پولو، فیستا و یا کورسا است. در این بخش تنها فابیا و هوندا جاز جادارتر از ریو هستند.

خودروی حاضر در تست تجهیزات زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به غربیلک فرمان و صندلی‌های گرم شونده، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار و سیستم ناوبری و اطلاعات سرگرمی بزرگ اشاره کرد.

ریو هاچ بک بررسی کیا ریو هاچ بک

کیا ریوی جدید به خودی خود یک سوپرمینی قابل است زیرا طراحی کابین مناسب، طیفی از پیشرانه‌های کارآمد و محفظه باری بزرگ دارد. متأسفانه این خودرو وارد بازاری شده که رقبای فوق‌العاده‌ای در آن حضور داشته و تقریباً در اکثر بخش‌ها برتر از ریو هستند. اگر رانندگی را دوست دارید فورد فیستا بهتر است. اگر راحتی و آسایش می‌خواهید فولکس‌واگن پولو را انتخاب کنید؛ و اگر کاربردی بودن مهم‌ترین فاکتور برای شماست هوندا جاز فضای بیشتری دارد.

مشخصات کیا ریو 1.0 T-GDI 3 Eco

قیمت:     16295 پوند
پیشرانه:     3 سیلندر 1 لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور:     99 اسب بخار/171 نیوتون متر
گیربکس:     5 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت:         10.3 ثانیه
حداکثر سرعت:     185 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت:         4.5 لیتر در هر صد کیلومتر

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

قیمت و مشخصات کیا سورنتو فیس‌لیفت 2019

0 (0) کیا سورنتو 2019 فیس لیفت که در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2017 معرفی شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما