بررسی پروتوتایپ کیا استینگر GT جدید

0
(0)

کیا مدت‌های مدیدی است که به عنوان یک خودروساز سطح میانی مطرح بوده و خودروهای خانوادگی ارزان، مجهز و ظریف ارائه می‌کند. اگرچه برخی از نمونه‌های گران‌بهای این شرکت مثل شاسی‌بلند سورنتوی فول با بهای حدود 40 هزار پوندی عرضه می‌شود اما کیا امسال کار جدیدی را انجام داده و آن معرفی استینگر GT کاملاً جدید است.

این سدان 4 درب رقبای تثبیت شده‌ی آلمانی نظیر ب ام و سری 5، آئودی A4 و مرسدس بنز C کلاس را هدف قرار داده است و زمانی که اواخر سال جاری به نمایندگی‌های فروش راه پیدا کند به عنوان پرچم‌دار انحصاری کیا عمل خواهد کرد. این خودرو با پیشرانه‌های 2 لیتری بنزینی و 2.2 لیتری دیزلی و نسخه‌ی سطح بالای 6 سیلندر 3.3 لیتری عرضه خواهد شد.

kia stinger arjeplog40 بررسی پروتوتایپ کیا استینگر GT جدید

کیا به تیم اتواکسپرس اجازه داده تا برای اولین بار پشت فرمان نسخه‌ی پیش‌تولیدی استینگر GT نشسته و چندین دور را در پیست تست این شرکت در کره بزند. اگرچه مدت‌زمان تست برای قضاوتی قطعی درباره‌ی خودرو کم بود اما توانستیم برخی از ویژگی‌های کلیدی استینگر GT را بفهمیم.

موقعیت نشستن خودرو خوب بوده و کابین جادار است و فضای پای کافی در بخش عقب حتی برای افراد قدبلند وجود دارد. کیفیت کابین یک قدم رو به جلو برای کیا بوده و البته هنوز با رقبای آلمانی چون آئودی A4 فاصله دارد.

پیشرانه‌ی 6 سیلندر استینگر GT احساس قوی بودن داشته و بسیار پاسخگو است اگرچه که صدای تولیدی آن فاقد روح است. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک خودرو نیز نرم است اما نسخه‌ی ساخت ZF که در رقبایی چون ب‌ام‌و یا جگوار مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالت دستی پاسخگوتر از استینگر GT است. در خودرویی که نام GT را یدک می‌کشد شاهد تکان‌های بدنه در پیچ‌ها هستیم و این با رفتار یک سدان اسپورت واقعی فاصله دارد. البته این احساس که شاسی باید تحت کنترل قرار گیرد به وجود نمی‌آید.

فرمان خودرو دقیق بوده و در پیست خللی در عملکرد ندارد به علاوه قابل پیش‌بینی است علیرغم ابعاد و وزن، استینگر GT در پیچ‌ها فرز و چابک احساس می‌شود.

علاوه بر زمانی که در کره جنوبی سپری کردیم، مهندسان کیا به ما اجازه دادند تا این خودرو را در سوئد و در زمان تست‌های زمستانی نیز برانیم. طبیعتاً راندن خودرو در روی دریاچه‌ای یخ‌زده چیز زیادی درباره‌ی رفتار خودرو در جاده را نمی‌گوید اما خب قرار گرفتن در پشت فرمان نشان می‌دهد که با فرمانی تیز و دقیق و پیشرانه‌ای قوی و پاسخگو طرف هستیم.

kia stinger arjeplog11 بررسی پروتوتایپ کیا استینگر GT جدید

با انتخاب حالت اسپورت، تمامی سیستم‌های الکترونیکی ایمنی قدری آزادی را به شما هدیه کرده و شما اجازه خواهید داشت تا از توازن دیفرانسیل عقب جذاب استینگر GT بدون هیچ‌گونه ریسک اسپین زدن لذت ببرید. با فشردن دوباره‌ی دکمه‌ی ESC باعث ورود برنامه به مرحله‌ی سوم خواهید شد. ازآنجایی‌که حالت قبلی نیازمند اندکی ترمز به منظور حفظ کنترل خودرو بود اینجا نیازی به برداشتن پا از روی پدال گاز در زمانی که چرخ‌های عقب بیش از حد می‌چرخند نخواهید داشت. معنی سخن این است که شما می‌توانید با استفاده از سیستم‌های کمکی دورهای بیشتری بزنید اما اگر بیش‌ازحد پدال گاز را فشار دهید خودرو اسپین خواهد زد.

حالت آخری باعث غیرفعال شدن کامل تمامی سیستم‌های ایمنی می‌شود؛ بنابراین حتی اگر اسپین بزنید یا ترمز گیری سنگین انجام دهید بازهم سیستم‌ها خاموش باقی خواهند ماند. در این حالت تأثیر دیفرانسیل لغزش محدود به وضوح قابل مشاهده است به گونه‌ای که باعث قفل سریع شده و از چرخیدن بیهوده‌ی چرخ داخلی جلوگیری می‌کند.

هنوز سؤال‌های زیادی درباره‌ی کیا استینگر GT وجود دارند. ما باید تا زمان تست این خودرو در جاده‌های واقعی منتظر بمانیم اما در زمان آزمایش این نسخه‌ی پیش‌تولیدی دلیل خوبی برای باور این موضوع وجود دارد که استینگر GT می‌تواند یک گرندتورر ساکت و سریع و سرگرم‌کننده به منظور رقابت با رقبای مطرح باشد.

kia stinger arjeplog57 بررسی پروتوتایپ کیا استینگر GT جدید

مشخصات کیا استینگر GT

قیمت: 43 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: 6 سیلندر 3.3 لیتری توئین توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 365 اسب بخار/510 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.1 ثانیه
حداکثر سرعت: اعلام نشده
مصرف سوخت: اعلام نشده

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

حضور قوی کیا در نمایشگاه خودروی ژنو 2017

0 (0) سبد محصولات هیبریدی کیا به‌طور رسمی گسترش یافت. این کمپانی کره‌ای از جدیدترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد کیا