بررسی فنی کیا سراتو توربو

0
(0)

کیا سراتو یا فورته ۲۰۱۴ با موتور توربو و سیستم گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک خود در مدت ۶/۴ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ زمانی که تنها ۰/۳ ثانیه از فورد فوکوس ST بیشتر است. البته در مورد «هات-‌هاچ‌بک» بودن فوکوس ST حرفی نیست. در همین حال، گیربکس این خودرو، یک سیستم اتوماتیک مدرن است که شیفت دنده‌ها را حتی از یک راننده ماهر نیز بهتر انجام می‌دهد و بنابراین شتاب بهتر نسبت به مدل‌های سال قبل، جای تعجب چندانی ندارد. کاهش ۱/۱ ثانیه‌ای از شروع حرکت می‌تواند ارزش هزار دلار اضافه کیا برای سیستم اتوماتیک داشته باشد؛ در این سیستم، یک سری پدال شیفتر بزرگ نیز بر روی غربیلک فرمان وجود دارد که امکان شیفت دستی دنده‌ها را نیز برای راننده فراهم می‌کند.

2014 kia forte5 sx turbo 01 500x305 بررسی فنی کیا سراتو توربو

از لحاظ وزن کلی خودرو که بخواهیم مدل فعلی را با مدل گذشته مقایسه کنیم، اگر هر دو خودرو به یک میزان مشابه از تجهیزات استفاده کرده باشند، مدل اتوماتیک ۳۱ کیلوگرم سنگین‌تر است.روند سفارش این خودرو کاملاً ساده است (کاری که برای مدل تست انجام شده است)؛ اگر یک موتور توربو خواسته باشید، باید از تریم ۱۲۰۰ دلار ارزان‌تر EX عبور کرده و تریم SX را انتخاب کنید که قیمت آن از ۲۱ هزار و ۷۰۰ دلار شروع می‌شود. سپس یک هزار دلار دیگر برای داشتن سیستم گیربکس اتوماتیک صرف کنید. بعد از آن نوبت به انتخاب پکیج آپشن پرمیوم به ارزش ۲۲۰۰ دلار می‌رسد که شامل امکاناتی چون سقف آفتاب‌گیر، تریم چرم در کابین، گرم‌کن صندلی‌ها (در کنار تهویه و تنظیم ۱۰ جهته برای صندلی راننده)، گرم‌کن چرخ فرمان و آینه عقب با تنظیم خودکار است. تنها بعد از انتخاب این گزینه‌ها است که شما اجازه پیدا می‌کنید که ۱۸۰۰ دلار دیگر برای بسته «تکنولوژی» بپردازید. در نتیجه، تجهیزاتی چون سیستم راهبری، چراغ‌های جلوی HID، نمایشگر رنگی TFT و سیستم کنترل هوای دوگانه اتوماتیک به خودروی شما اضافه می‌شوند. در نهایت، می‌توانید ۴۹۵ دلار نیز برای داشتن دکمه استارت فشاری و استارت از راه دور صرف کنید تا قیمت کلی به ۲۷۱۹۵ دلار برسد. این رقم از فوکوس ST که با گیربکس دستی ارائه می‌شود، بیش از ۲ هزار دلار کمتر است و در عین‌حال، امکانات بیشتری را در اختیار صاحب کیا سراتو قرار می‌دهد. بنابراین، کیا در رقابت ارزش، دست بالا را خواهد داشت.

2014 kia forte5 sx turbo 05 500x305 بررسی فنی کیا سراتو توربو

اعداد به تنهای تمام شرایط را بازگو نمی‌کنند. فوکوس ST و فولکس‌واگن GTI در سطحی از کیفیت و کارآیی قرار دارند که کیا نمی‌تواند با آن مطابقت کند. با وجود این که کیا در مدل سراتو 5 جدید، قدم بسیار بزرگی برداشته است، ولی هنوز هم وضعیت سیستم فرمان، هندلینگ و ترمز به سطح رضایت‌بخش نرسیده است. همچنین درگیری کمتر راننده در هنگام استفاده از سیستم اتوماتیک را نباید فراموش کرد.فورد و فولکس‌واگن در زمینه عملکرد، پیشرفت‌های خود را حفظ کرده‌اند. اگر چه با ارائه سراتو 5 جدید، می‌توان گفت که فاصله عملکردی کیا و آن‌ها کمتر شده است. فوکوس ST برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، نه تنها سریع‌تر عمل می‌کند، بلکه این روند شتاب‌گیری را در ادامه حفظ می‌کند؛ همچنان که در تست یک‌چهارم مایل، مسافت را در ۱۴/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۴/۵ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند. این در حالی است که سراتو 5 یک‌چهارم مایل را در ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۹/۷ کیلومتر بر ساعت می‌پیماید. همچنین در تست لغزش در پیچ، فوکوس ST شرایط بسیار بهتری را نسبت به کیا سراتو 5 نشان می‌دهد (نیروی چسبندگی 0.94g در مقابل 0.85g). البته این چسبندگی ضعیف شاید بیشتر به خاطر تایرهای «نکسن پرمیر» باشد.

2014 kia forte5 sx turbo 03 500x305 بررسی فنی کیا سراتو توربو

از طرف دیگر، کیا سراتو 5 طراحی زیبایی پیدا کرده و از مصالح با کیفیت بالا در آن استفاده شده است. همچنین یک سیستم راهبری و اطلاعات و سرگرمی در آن به کار گرفته که رابط کاربری بسیار راحتی دارد. در نتیجه، این خودرو از این لحاظ در میان رقبا می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. امّا وقتی پیشرانه این خودرو را می‌بینیم که یک موتور ۱/۶ لیتری با قدرت ۲۰۱ اسب‌بخار است، نمی‌توانیم آن را در کلاس «هات-هاج‌بک»ها قرار دهیم. فوکوس ST و فولکس‌واگن GTI دارای موتورهای ۲ لیتری هستند که قدرت بالاتری نسبت به سراتو 5 ایجاد می‌کنند.

 2014 kia forte5 sx turbo interior 500x305 بررسی فنی کیا سراتو توربو

در زمینه مصرف سوخت، شاید انتظار داشته باشید که موتور کوچک‌تر، پیروز این رقابت باشد، ولی مطابق تخمین‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، چنین موضوعی بعید است. طبق تخمین‌های ایپا، فورد در شهر ۱۰/۲ لیتر و در جاده ۷/۳۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. این در حالی است که مصرف سراتو 5SX دارای مصرف سوختی برابر ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۸/۱ لیتر در جاده است. البته باید اشاره کرد که در شرایط واقعی مصرف سوخت ترکیبی ۹/۰۵ لیتر از فورد فوکوس ST و ۸/۷ لیتر از کیا سراتو 5 مشاهده شده است.

2014 kia forte5 sx turbo 016 200x150 بررسی فنی کیا سراتو توربو 2014 kia forte5 sx turbo 07 200x150 بررسی فنی کیا سراتو توربو

بنابراین، کیا سراتو 5 سطح عملکرد و هیجان رانندگی مطابق با فوکوس ST یا GTI ارائه نمی‌کند؛ امّا در همین حال، مدل کیا به گرانی مدل‌های فورد و فولکس‌واگن نیست. کیا سراتو 5 برای کسانی که به چند دهم‌های ثانیه در شرایط مختلف اهمیت چندانی نمی‌دهند و در همین حال، می‌خواهند خودرویی با امکانات مختلف داشته باشند، کیا سراتو 5 یک گزینه خوب است. ولی اگر «سواری خوب» یکی از اولین اولویت‌های شماست، بهتر است قبل از رفتن به سراغ نمایندگی کیا، اندکی بیشتر فکر کنید.

 

2014 kia forte5 sx turbo instrument cluster 200x150 بررسی فنی کیا سراتو توربو 2014 kia forte5 sx turbo interior 2 200x150 بررسی فنی کیا سراتو توربو  2014 kia forte5 sx turbo ip stack 200x150 بررسی فنی کیا سراتو توربو


مشخصات:

    نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۵ در واگن.
    قیمت مدل تست: ۲۷۱۹۵ دلار (قیمت پایه: ۲۲۷۰۰ دلار)
    نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
    گنجایش: ۱۵۹۱ سی‌سی.
    قدرت: ۲۰۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
    گشتاور: ۲۶۴/۴ نیوتن‌متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
    گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

    فاصله محوری: ۲/۷ متر.
    طول ماشین: ۴/۳۵ متر.
    عرض: ۱/۷۸ متر.
    ارتفاع: ۱/۴۵ متر.
    وزن کلی: ۱۴۰۰ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

    صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۴ ثانیه.
    صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۷/۶ ثانیه.
    صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۵ ثانیه.
    استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
    عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۹/۷ کیلومتر بر ساعت.
    سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۲۲۲/۱ کیلومتر بر ساعت.
    مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۸۲ متر.

مصرف سوخت:

    تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۸/۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
    مصرف سوخت در تست: ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.


 2014 kia forte5 sx turbo turbocharged 1600 inline 4 engine 500x305 بررسی فنی کیا سراتو توربو 2014 kia forte5 sx turbo interior 500x305 بررسی فنی کیا سراتو توربو 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

قیمت و مشخصات کیا سورنتو فیس‌لیفت 2019

0 (0) کیا سورنتو 2019 فیس لیفت که در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2017 معرفی شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما