اولین قدم با کیا اپتیما PHEV پلاگین هیبرید 2016

0
(0)

اپتیما PHEV اولین خودروی پلاگین هیبریدی کیا است. آیا این شرکت می‌تواند در برابر رقبای صاحب‌نام حرفی برای گفتن داشته باشد؟

همان‌گونه که اشاره شد کیا اپتیما PHEV اولین مدل پلاگین هیبریدی کیا است. مدل‌های پلاگین هیبریدی مزیت‌های زیست‌محیطی و اقتصادی خودروهای کاملاً الکتریکی را بدون نگرانی‌های مربوط به محدوده‌ی حرکتی ارائه می‌کنند. هرچند، تجربه‌ی قبلی ما با خودروهای پلاگین هیبریدی می‌گوید که مصرف بسیار کم سوخت ادعایی آن‌ها نمی‌تواند چندان واقعی باشد. این موضوع قطعاً در تست ما نیز به وقوع پیوست و ما قادر نبودیم که حالت تمام الکتریکی را به علت محدوده حرکتی بسیار پایین باتری‌ها آزمایش کنیم.

26 300x200 اولین قدم با کیا اپتیما PHEV پلاگین هیبرید 2016

 

حداقل با محدوده حرکتی تئوری 53 کیلومتری این موضوع امکان‌پذیر است که هرروز از پیشرانه‌ی بنزینی اپتیما PHEV بدون شارژ نیز استفاده نمود. به علاوه، این خودرو در هر کیلومتر 37 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که معنی آن عدم پرداخت مالیات است بنابراین در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد. بهای اپتیما PHEV ارزان نیست و بعد از کسر 2500 پوند مشوق دولتی قیمت آن به 31495 پوند می‌رسد. این خودرو تنها اندکی ارزان‌تر از نمونه‌ی عالی ب‌ام‌و 330e پلاگین است. ب‌ام‌و رقیبی سرسخت است مخصوصاً که ب‌ام‌و بدون اینکه مصرف سوخت بدی داشته باشد سریع‌تر هم هست. محدوده‌ی حرکتی کمتر ب‌ام‌و در حالت تمام الکتریکی تنها نقطه ضعف این خودرو در برابر اپتیما PHEV است. کیا از پیشرانه‌ی بنزینی 2 لیتری تنفس طبیعی به همراه واحدی الکتریکی در اپتیما استفاده کرده و قدرت کل این پیشرانه 202 اسب بخار بوده و می‌تواند در مدت 9.4 ثانیه خودرو را به تندی 100 کیلومتر در ساعت برساند. به لطف وجود پیشرانه الکتریکی خودرو در دورهای پایین گشتاور خوبی را ارائه کرده و همانند پیشرانه‌های توربو نشان می‌دهد. این موضوع به معنی خوبی رانندگی با اپتیما PHEV در شهر و ترافیک است اما در سرعت‌های بالاتر و در بزرگراه‌ها کم می‌آورد.

25 300x200 اولین قدم با کیا اپتیما PHEV پلاگین هیبرید 2016

 

برخلاف بسیاری از مدل‌ها که از گیربکس CVT در نسخه‌های هیبریدی استفاده می‌کنند، گیربکس 6 سرعته و دوکلاچه ی اپتیما نرم و روان بوده و به وضوح تمام تجربه‌ی رانندگی روی راحتی تمرکز دارد و از این نظر اپتیما سواری آسانی داشته و البته در پیچ‌ها به‌ اندازه‌ی برادران غیرهیبریدی خود تیز نیست. فرمان نیز بالانس وزنی خوبی داشته اما به اندازه‌ی مدل اسپورت واگن پاسخگو نیست و همچنین اضافه‌وزن مربوط به باتری‌ها شانس سریع‌ترین عوض کردن جهت رانندگی را کم می‌کند. سواری خودرو بدتر از نسخه‌ی استیت اپتیما نیست و این مدل نیز به خوبی دست اندازها را رد می‌کند اما باید گفت که به نرمی خودروی هم قیمت لکسوس IS 300h (پلاگین نیست) نمی‌باشد. داخل کابین برخی جزئیات وجود دارند که استفاده از قوای محرکه‌ی پیشرفته را نشان می‌دهند و از آن جمله می‌توان به نشان‌دهنده‌هایی با امکان یادآوری استفاده از پیشرانه‌ی الکتریکی اشاره کرد. کلیت کابین بسیار شبیه اپتیمای استاندارد است و فضای پا و سر زیادی نیز وجود دارد.

27 300x200 اولین قدم با کیا اپتیما PHEV پلاگین هیبرید 2016

 

صندوق‌عقب خودرو خیلی بزرگ نیست و این موضوع به خاطر فضای موردنیاز برای مجموعه باتری‌ها است. صندوق بار حجم 307 لیتری دارد که 203 لیتر کمتر از اپتیمای استاندارد است. این کمبود فضا در یک خودروی پلاگین هیبرید معمول است اما این حقیقت که نسخه‌ی دیزلی کاربردی‌تر و کاملاً ارزان‌تر بوده را تغییر نمی‌دهد. ما در حال گذر از فازهای اولیه‌ی توسعه‌ی تکنولوژی پلاگین هیبرید هستیم و به همین خاطر کیا اپتیما PHEV نتوانسته از بهای گران خود کمتر کند. کیا تقریبا بهایی مشابه با ب‌ام‌و 330e عالی را طلب می‌کند درحالی‌که ب‌ام‌و سواری بهتر و کابین لوکس‌تر داشته و البته کاربردی‌تر است. کیا راحت و کم‌مصرف بوده و تجهیزات زیادی دارد اما بهای گزافی دارد.

مشخصات کیا اپتیما PHEV پلاگین هیبرید
قیمت: 31495 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی به همراه پیشرانه الکتریکی
قدرت/گشتاور: 202 اسب بخار/372 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 195 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ادعایی: کمتر از 2 لیتر در هر صد کیلومتر

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

تکنولوژی هیبریدی ملایم در کیا اسپورتیج و سید

0 (0) همانند تمامی خودروسازان کیا نیز با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌تری در اروپا روبرو شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد کیا