افزایش قیمت 100 درصدی کیا سورنتو

1.5
(4)

در این گزارش به بررسی روند افزایش قیمت کیا سورنتو بعد از بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به کشور خواهیم پرداخت . کیا سورنتو در مدت زمان کمتر از یکسال افزایش قیمت بسیار عجیبی در حدود 100 درصد را تجربه کرد و هم اکنون مدل های صفر کیلومتر این خودرو قیمتی در حدود 410 تا 415 میلیون تومان را در بازار کشور دارا هستند . هم اکنون کیا سورنتو در کشور ما جزو خودروهای لوکسی به حساب می آید که دیگر خیلی از مردم از طبقه متوسط رو به بالا توان خرید آن را ندارند در حالیکه این خودرو در کشورهای دیگر جزو خودروهای با قیمت متوسط و اقتصادی به شمار می رود . در تابستان 96 می توانستیم با بیش از 400 میلیون تومان خودروهایی نظر ب ام و X3 و X4 و یا لکسوس NX را خریداری کنیم.

Kia Sorento 2018 2019 1 1024x695 افزایش قیمت 100 درصدی کیا سورنتو

کیا سورنتو جزو خودروهای شاسی بلند با هفت صندلی می باشد که در بازار ایران تنها رقیبش سانتافه می باشد . سورنتو و سانتافه دارای شاسی یکسانی می باشند که روی هر دو خودرو موتور 2400 سی سی GDI نصب می باشد . ولی در بازار کشور ما معمولا قیمت سورنتو از سانتافه بیشتر می باشد با اینکه از کیفیت و مشخصات فنی تقریبا مشابهی برخوردار می باشند.

Kia Sorento 2018 2019 4 1024x695 افزایش قیمت 100 درصدی کیا سورنتو

کیا سورنتو در اوایل تابستان گذشته در شرایطی که بازار خودرو در رکود قرار داشت و شاهد نوسانات قیمت ارز نیز نبودیم با قیمت حدود 235 میلیون تومان در مدل فول آپشن خرید و فروش می شد . در تیر ماه 96 با اعلام بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، روند افزایش قیمت خودروها کم کم شروع شد و کیا سورنتو هم از این قضیه مستثنی نبود . با وجود رکود حاکم بر بازار خودروهای وارداتی و نبود تقاضا ، دلالان و افراد سودجو با دامن زدن به کمبود خودروی صفر کیلومتر در بازار سعی در برهم زدن آرامش موجود در بازار با افزایش قیمت خودروهای وارداتی کردند و با توجه به جو روانی که در بین مردم ایجاد کردند موفق شدند بازار خودروهای وارداتی را از رکود خارج کنند و در نتیجه قیمتهای خودروهای وارداتی با توجه به این شرایط رو به افزایش قدم برداشت . متاسفانه سیاست های نادرست و اشتباهی که دولت و وزارت صنعت ، معدن و تجارت در تابستان 96 در پیش گرفتند باعث بیشتر آشفته تر شدن وضعیت بازار خودروهای وارداتی گردید.

Kia Sorento 2018 2019 7 1024x680 افزایش قیمت 100 درصدی کیا سورنتو

در آذر 96 با توجه به تصمیم دولت مبنی بر افزایش تعرفه وادات خودرو به کشور، بازار واکنش های متفاوتی از خود نشان داد و نتیجه این واکنش ها بازهم منجر به بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی گردید . در دی ماه با بازشدن سامانه ثبت سفارش خودرو و افزایش تعرفه واردات شاهد بودیم که ورود خودروهای وارداتی به با زار از سر گرفته شد و حجم انبوهی از خودروهای مانده در گمرک به بازار با قیمتهای جدید و جهش یافته ای وارد شدند . حدودا از اوایل بهمن ماه سال 96 ، نوسانات بازار ارز شروع شد که می توان به راحتی حدس زد که توجه به شرایط جدیدی که در بازار ارز در کشور به وجود آمد دلیل تازه ای ایجاد شد برای افزایش مجدد قیمت خودروهای وارداتی به کشور . با بحرانی که در بازار ارز به وجود آمد و نزدیک شدن به ایام عید نوروز که تقاضای خرید خودرو در بازار افزایش می یابد ، شاهد بودیم که قیمت خودرو در کشور دوباره افزایش پیدا کرد بطوریکه خریدارن واقعا سرگردان در بازار دنبال خرید خودرو بودند.

Kia Sorento 2018 2019 3 1024x683 افزایش قیمت 100 درصدی کیا سورنتو

پیش بینی ها مبنی بر این بود که بعد از عید هیجانات موجود در بازار ارز و به تبعه آن بازار خودرو فروکش خواهد کرد و قیمت خودروهای وارداتی با توجه به کمبود تقاضا در ایام بعد از تعطیلات عید ، در بازار کاهش یابد . ولی همانطوری که در جدول زیر مشاهده می کنیم با افزایش نوسانات بازار ارز ، وضعیت بازار خودروهای وارداتی باز هم دگرگون شد و با وجود نبود تقاضا در بازار قیمتها هفته به هفته و این اخیرا روز به روز افزایش یافت . کیا سورنتو در این قافله جزو خودروهایی بود که بیشترین درصد افزایش قیمت را تجربه کرد بطوریکه می توان به راحتی در نمودار ارایه شده مشاهده کنیم این خودرو افزایش قیمتی حدودا 100 درصدی را تجربه نمود.

Kia Sorento 2018 2019 2 1024x683 افزایش قیمت 100 درصدی کیا سورنتو

در حال حاضر پیش بینی در مورد وضعیت بازار خودروهای وارداتی بسیار سخت و حتی غیر ممکن می باشد و حتی این امکان وجود دارد با خروج ایالات متحده از برجام و بحرانی تر شدن وضعیت بازار ارز ، اوضاع و احوال بازار خودروهای وارداتی از شرایط کنونی هم بهم ریخته تر و آشفته تر گردد . ولی بهترین و تنها راه حل ممکن در این شرایط این می باشد که متقاضیان خرید خودروهای وادراتی تا زمان ایجاد آرامش در بازار از خرید خودرو دست نگه دارند تا با کم شدن تقاضای خرید خودرو در بازار ، وضعیت و شرایط کنونی از این بد تر و بحرانی تر نشود . همچنین بسیار امید هست که دولت تدبیر و امید هم بتواند وضعیت نابسامان بازار ارز و خودرو را با اخذ سیاست های صحیح وعملی سر و سامان ببخشد.

Kia Sorento 2018 2019 6 1024x683 افزایش قیمت 100 درصدی کیا سورنتو

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

مشخصات کیا استینگر

0 (0) استینگر (Stinger)، سدان جدید دیفرانسیل عقب، چهار درب و اسپورت بَک کیا با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد کیا